close
ویزای ایران
پترول(Petrol) - بنزين(Gasoline)

Home
نرمالیته
نرمالیته

درباره سایت ضمن عرض سلام و خوش آمد گویی به شما بازدیدكنندگان عزیز، این سایت متعلق به هیچ سازمانی نمیباشد و هدف از تشکیل این سایت گردآوری اطلاعات پایه و مورد نیاز برای دانشجویان رشته شیمی کاربردی می باشد . میل های سایت برای برقراری ارتباط omid.alaedin@hotmail.com منتظر نظرات و انتقاد های شما هستیم . .

تماس با ما

ارسال پیامک

تبلیغات

موضوعات

شیمی شیمی آلی شیمی تجزیه شیمی فیزیک شیمی معدنی شیمی صنعتی شیمی عمومی شیمی نانو شیمی پلیمر تجزیه دستگاهی زبان تخصصی شیمی آموزش شیمی خواص مواد غذایی شیمی رنگ شیمی نفت خوردگی شیمی دارویی فیتو شیمی شیمی آلی فلزی اصول تصفیه آب و پسابهای صنعتی شیمی آب الکتروشیمی عناصر جدول تناوبی شیمی هسته ای کارگاه شیشه گری مواد معدنی دانلود نرم افزار شیمی دانلود کتاب شیمی دانلود مقالات شیمی جزوات شیمی و پیام نور اطلاعات فنی و حفاظت ایمنی مواد کنکور و المپیاد امتحان نهایی عکس های شیمی اخبار علمی اخبار شیمی مقالات ترجمه شده توسط نرمالیته بیوگرافی شیمیدانها گرایش های رشته شیمی بیماری ها پرسش و پاسخ متفرقه مجله تصویری فلش بک آزمایشگاه گزارشکار های آزمایشگاه شیمی عمومی وسایل آزمایشگاهی گزارشکار های آزمایشگاه شیمی آلی گزارشکار های آزمایشگاه شیمی معدنی گزارشکار های آزمایشگاه شیمی فیزیک گزارشکار های آزمایشگاه شیمی تجزیه گزارشکار های آزمایشگاه فیزیک گزارشکار های آزمایشگاه تجزیه دستگاهی مواد شیمایی آلی هیدرو کربنهای ساده هیدروکربنهای نیتروژن دار هیدرو کربنهای اکسیژن دار کلیپ های شیمی کلیپ های آموزشی آزمایش های جالب شیمی

آمار سایت

کل مطالب : 800
کل نظرات : 971
تعداد اعضا : 10635

آمار بازدید
بازدید امروز : 1,523
باردید دیروز : 5,739
ورودی امروز گوگل : 304
ورودی دیروز گوگل : 1914
بازدید هفته : 7,262
بازدید ماه : 32,340 نفر
بازدید سال : 1,578,451
بازدید کل : 5,422,435
..... افراد آنلاین .....


دوستان ما

    اف تمز اف تمز اف تمز اف تمز اف تمز اف تمز اف تمز اف تمز اف تمز اف تمز اف تمز اف تمز اف تمز اف تمز اف تمز

ویژه ها



آخرین ارسال های انجمن

آخرین ارسال های انجمن

پترول(Petrol) - بنزين(Gasoline)

نام ماده:

پترول(Petrol)

نام تجاری:

بنزين(Gasoline)

سایر اسامی:

بنزين پيروليز , پيروليز گسولين , پاي گس , مخلوط آروماتيك , آر پي جي (راو پيروليز گسيون) , دي پي جي (دراي پيروليز گسيولين)

تاریخچه:

بنزين يا Petrol يك مشتق نفتي مايع است كه به عنوان سوخت در موتورهاي احتراق داخلي استفاده مي شود. همچنين اين ماده را به خاطر قابليت رقيق كردن رنگ به عنوان حلال مي شناسند. عمده بنزين را هيدروكربن هاي آليفاتيك كه از تقطير جزء به جزء نفت خام و تركيب با ايزواكتان و هيدروكربن هاي آروماتيك بنزن و تولوئن بدست مي آيند، تشكيل مي دهد. اين سوخت را نخستين بار در آلمان «بنزين» ‌ناميدند. بر خلاف تصور برخي كه فكر ميكنند نام بنزين از نام برتا بنز (Bertha Benz) گرفته شده (كه در سال 1888 براي رانندگي از شهر مانهايم به شهر فورتزهايم از داروخانه بنزين مورد نياز خود را خريداري ميكرد)، اين نام از ماده شيميايي بنزن مي‌آيد. در بسياري از كشورها و زبان‌ها نيز نام آن بنزين يا بسيار شبيه به بنزين است. نام «بنزين» در فارسي نيز از زبان‌هاي ديگر (احتمالا روسي) گرفته شده است. در بيشتر كشورهاي مشترك المنافع، به استثناي كانادا، از عبارت «پترول» (به معني روغن سنگ) استفاده ميكنند. عبارت گازولين عمدتا در آمريكاي شمالي به كار مي‌رود كه معمولا در كاربردهاي محاوره‌اي «گاز» گفته مي‌شود كه بايد بتوان در زمينه كاربرد آن را از سوختهاي گازي از قبيل گاز نفت مايع مورد استفاده در موتورهاي درون‌سوز كاملا متمايز كرد. كلمه «بنزين» در انگليسي بريتانيايي به يك مشتق ديگر نفت كه در چراغ به كار مي‌رود اشاره دارد و به هر حال اين مورد استفاده امروزه رايج نيست. كلمه گازولين (gasoline) در سال 1865 از كلمه گاز گرفته شد.    اگرچه هنوز رسما به عنوان علامت تجاري ثبت نشده بود رقباي كارلس  عبارت Motor Spirit را به كار مي‌بردند. بنزين موتور، عمدتا" مخلوطي از هيدروكربن هاي سبك مايع (C–C10 ) است كه دامنه تقطيري از 38 تا 205 درجه سلسيوس را در بر مي گيرد. در ساخت بنزين موتور، برش هاي مختلف نفتي به اضافه مواد اكسيژنه، به منظور بالابردن كيفيت( از جمله آرام سوزي ) و همچنين شاخص رنگ به كار مي رود. در اين فرآورده از سرب به عنوان بالا برنده عدد اكتان استفاده نمي شود. پيش از اختراع موتورهاي درون‌سوز در نيمه‌هاي قرن نوزدهم، بنزين را در بطري‌هاي كوچك براي كشتن شپش و تخم آن مي‌فروختند. در آن زمان كلمه پترول نام تجاري بنزين بوده و اين روش درمان بعلت خطر شعله ورشدن و خطر ايجاد حساسيت پوستي براي مدت طولاني به كار نرفت. 

موارد مصرف:

از بنزين براي سوخت خودروها استفاده مي شود. امروزه بنزين يكي پركاربردترين و باارزش ترين مشتقات نفت خام محسوب مي شود.

خواص فیزیکی و شیمیایی:

Distillation: 10%

Evaporated (max) 60C

 F.B.P (max) 5C

  vol Sulfur total (max) 0.1%

 mass Induction period @ 100C 480min Octane number 90 Mercaptan content 0.0005%

mass color red

روشهای تولید:

بنزين در پالايشگاه‌هاي نفت توليد مي‌شود. ماده‌اي كه با تقطير از نفت خام جدا مي‌شود بنزين طبيعي نام دارد كه ويژگي‌هاي مورد نياز را براي موتورهاي پيشرفته ندارد اما بخشي از مخلوط را تشكيل خواهد داد. توده بنزين شامل هيدروكربن ‌هاي داراي پنج تا هفت اتم كربن در هر مولكول مي‌باشد. بسياري از اين هيدروكربن‌ها مواد خطرناكي بوده و قوانين مرتبط با آنها توسط OSHA وضع مي‌شوند. MSDS براي بنزين بدون سرب حداقل پانزده ماده شيمياي خطرناك را نشان مي‌دهد كه در مقادير حجمي مختلف بنزين از پنج تا 50 درصد وجود دارد. اين مواد شامل بنزين بالاتر از پنج درصد حجمي، تولوئن بالاتر از50 درصد حجمي، نفتالن بالاتر از يك درصد حجمي 1 و 2و 4- تري متيل بنزن بالاتر از هفت درصد حجمي، MTBE بالاتر از 18 درصد حجمي و حدود ده ماده ديگر مي‌باشد. فرآورده پالايشگاه‌هاي مختلف با هم آميخته و بنزين را با خواص مختلف مي‌سازند بعضي ازفرايندهاي مهم عبارتند از : رفرمات كه در اصلاح  كاتاليزوري با عدد اكتان بالا شامل مقدار زيادي ماده آروماتيك و مقدار بسيار كم آلكن ها است. بنزيني كه توسط كاتاليزور شكسته شده كه همچنين گازولين ويا مولكول نفتا ناميده مي‌شود از فرايند تجزيه كاتاليزوري با عدد اكتان مناسب محتواي آلكن اولفين ‌هاي بالا و سطح بالاي ماده آروماتيك تهيه مي‌شود. هيدروركراكت سنگين متوسط و سبك از هيدروكراكر با عدد اكتان متوسط تا پايين و سطح ماده آروماتيك مناسب تهيه مي‌شود. بنزين طبيعي (كه داراي نام‌هاي زيادي است) مستقيما از نفت خام با عدد اكتان پايين ماده آروماتيك پايين (به نفت خام بستگي دارد) مقداري از نفتن‌ها سيكلو آلكان ها و اولفين‌ها ي صفر آلكن ها آلكيلات توليد شده در واحد آلكيلاسيون داراي عدد اكتان بالا بوده و آلكان پارافين خالص است عموما داراي زنجيره‌هاي شاخه دار است.  ايزومرات (با نام‌هاي مختلف) كه جهت افزايش عدد اكتان خود از بنزين طبيعي ساخته مي‌شود و مقدار كمي مواد آروماتيك دارد. (عبارات به كار رفته در اينجا هميشه عبارات شيميايي صحيح نيستند. اينها نوعا" از قديم مرسوم بوده اما عبارات معمول مورد استفاده در صنعت نفت هستند.اصطلاحات دقيق اين محصولات بسته به نوع شركت نفت و كشور مورد نظر متفاوت است.) به طور كلي بنزين معمولي عمدتا مخلوطي است از پارافين‌ها، آلكان ها، نفتن ها، سيكلو آلكان ها، آروماتيك ها و اولفين‌ها آلكن ها.  بنزين پيروليز نوع ديگري از بنزين است كه از پيروليز (تجزيه حرارتي ) هيدروكربن هاي سنگين نفت خام بدست مي آيد.

اطلاعات ایمنی:

بسياري از هيدروكربن‌هاي غير آليفاتيك كه به طور طبيعي در بنزين موجودند (مخصوصا هيدروكربن‌هاي آروماتيك مانند بنزن) مشابه بسياري از افزودني‌ها ، سرطان زا هستند. به اين دليل هرگونه نشت بنزين در مقياس بزرگ ، باعث تهديد سلامت عموم و محيط شود. خطرات اصلي اين نشت‌ها ناشي از وسايل نقليه نيست بلكه از تصادف كاميون‌هاي حامل بنزين مي‌باشد كه طي اين رخداد بنزين از تانكرهاي ذخيره نشت مي‌شود. به دليل وجود اين خطر امروزه بر روي محل نصب اكثر تانكر‌هاي ذخيره (زيرزميني) محاسبات گسترده‌اي انجام مي‌گيرد تا هرگونه نشت مشخص شده و از آن جلوگيري شود. با توجه به اينكه بنزين نسبتا فرار (بدين معني كه زود تبخير مي‌شود) است بايد آنها را در تانكرهايي ذخيره كرد و در صورت حمل و نقل با وسايل نقليه آنها را كاملا مهرو موم نمود. فراريت بالاي بنزين همچنين به اين معناست كه برخلاف سوخت ديزل، در شرايط هوايي سرد به آساني آتش مي‌گيرد يك سيستم تهويه مناسب براي اطمينان از اينكه سطح فشار در داخل و بيرون يكسان است مورد نياز مي‌باشد. بنزين به طور خطرناك با مواد شيميايي معمول و خاصي وارد واكنش مي‌شود. براي مثال بنزين و هيدروكسيد سديم طي يك احتراق خود به خود با هم واكنش مي‌ دهند.

نظرات

می توانید دیدگاه خود را بنویسید

نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتی

تگ ها